Wednesday, October 22, 2008
REFLEKSI BERKENAAN ACCESS...
masuk pada microsoft access-create a new file --> blank database --> savekn nama file terlebih dahulu-kemudian, create table yang diperlukan- cth : jika terdapat gaji/pendapatan, data type nya adalah currency-untuk menetapkan jenis data type, klik pada design view-kemudian buat hubungan antara table-table dengan klik pada relationship-setelah itu, jika ingin membuat borang, klik pada form-jika ingin buat query, klik query dan jika ingin buat report klik report** untuk membina table,query,form ataupun report, anda boleh pilih
sama ada buat sendiri (design view) ataupun by using wizard
Tekan " start " -> pilih " Microsoft Office Access 2007 " -> tekan " Blank Database " -> pilih " create folder "
-> keluar satu muka surat -> " File name " taip Data Pelajar -> " Save by type " pilih 2002-2003 punya format kerananya lebih stabil
-> selepas ini tekan " create " untuk simpan terlebih dahulu data yang dibuat ini.
Tekan " create " -> pilih " table " -> keluar " table " -> dalam ada " ID " dan " Add NewField "
-> dalam ini tekan dua kali kemudian masukkan perkara yang ingin ditaip -> isi semua maklumat yang diperlukan
-> kemudian tekan " X " yang di bawah -> keluar satumuka surat -> tekan " YES " untuk menyimpan data yang saya nak simpan di sebelah kiri.
Ini bukan sahaja ialah langkah membuat butiran pada data yang pertama tetapi juga adalah untuk membuat data yang seterusnya -> data yang saya taip ialah peribadi, kokurikulum, dan kurikulum -> semasa ingin membuat ke sebelah kanan -> tekan anak panah sebelah kanan supayanya boleh lalu
-> sebelum menaip nama pada " table " peribadi saya buat terlebih dahulu semua ketiga-tiga " table " kerana dengan cara inilah baru saya dapat taip nama pada " table " peribadi dengan " ID " akan ikut urutan no yang berterusan.Saya akan klik pada gaji bapa terlebih dahulu dan tekan " Datasheet " -> tukar kepada" Currency " pada " data type "dan hanya gaji sahaja yang menggunakan " Currency " yang lain " data type " gunakan " text " -> satu lagi, iaitu subjek saya tukarkan " datatype " kepada " number " supayanya boleh jelas mempamerkan perkara yang akan sayabuat pada langkah seterusnya.Langkah yang seterus ini saya akan pergi ke " Database Tools " -> pilih " Relationship "-> keluar satu muka surat -> tekan " ADD " pada ketiga-tiga perkara yang saya buat dalam muka surat tersebut -> tekan " ID " yang pertama, kemudian tarik ke " ID " yang kedua -> selepas itu klik " create " -> klik " close " dan " yes " -> keluarlah satu garis lurus yang menghubungkan data pertama dengan data kedua itu -> cara tersebut akan diulang pada data yang kedua dan ketiga.Langkah seterusnya memasuki ke dalam membuat borang pelajar.~ klik peribadi: " table " sebanyak 2 kali -> pergi " create " -> " more form " -> " formwizard " -> keluar satu muka surat -> dalam membuat peribadi saya akan mengalihkansemua butiran peribadi ke sebelah kanan dengan menekan simbol " >> " -> pilihkokurikulum -> pilih butiran yang tidak terdapat di dalam peribadi dan mengalihkannya ke sebelah kanan dengan menggunakan simbol " > " kerana hanya memindahkan satu persatu -> kemudian pilih kurikulum -> pilih juga perkara yang tidak terdapat di dalam peribadi dengan menggunakan simbol " > " kerana hanya memindahkan perkara yang dikehendaki sahaja seperti mana yang dilakukan dalam langkah kedua -> tekan " next " pilih " Tabular " -> tekan " next " -> taip borang pelajar di atas ruang tertentu -> akhirnya tekan " finish " maka keluarlah borang pelajar pada ketiga-tiga perkara yang saya hendak buat itu di sebelah kiri.Langkah ini akan memasuki ke dalam membuat pertanyaan. ~ Tekan " create " -> " Query Wizard " -> " ok " -> " next " -> taip pertanyaaan gaji bapa bawah $1000 -> " finish " -> tekan Pertanyaan gaji bapa bawah $1000 dengan klik padasebelah kanan sebanyak sekali -> pilih " Design View " dalamnya pilih criteria yang saya ingin buat dan ikut sahaja dalam pertanyaan yang dibuat ( seperti ikut huruf besar dan huruf kecil semasa saya membuat pertanyaan tersebut )-> pilih gaji bapa -> dalam criteria taip <$1000 -> selepas ini keluarlah pelajar yang bapanya gaji bawah $1000.~ Ulang langkah pertama pada butiran kedua dan ketiga -> hanya tukar pada pertanyaan misalnya butiran kedua tukar kepada pertanyaan rumah sukan merah -> yang lain sama cara membuat -> pilih rumah sukan -> dalam kriteria taip merah -> keluarlah bilangan orang yang menyartai dalam rumah sukan merah.~ Ulang lagi langkah pertama pada awalnya -> tukar pertanyaan markah BM yang >80 -> cara yang sama membuatnya -> pilih BM -> dalam criteria taip >80 -> keluarlah bilangan orang yang subjek BMnya >80.Langkah seterusnya akan memasuki ke dalam membuat laporan.~ Tekan " create " -> " Report Wizard " -> pilih " ID, IC, nama pelajar, gaji bapa, danpekerjaan bapa " ke sebelah kanan -> " next " -> " next " -> taip nama pelajar di atas ruang tertentu -> " next " -> " Tabular " -> " next " -> taip laporan gaji bapa bawah $1000 -> kemudian keluar satu muka surat yang berkaitan dengan data saya dan di bawahnya terdapat tarikh pada hari membuatnya.~ Ulang langkah pertama pada awalnya -> pilih " ID, IC, dan kokurikulum yang ditaip "ke sebelah kanan -> cara yang sama diulang -> taip laporan rumah sukan merah ->kemudian satu muka surat yang sama akan wujud seperti dalam langkah pertama yangberbezanya hanya butiran yang saya taip sahaja.~ Ulang langkah pertama pada awalnya -> pilih " ID,IC, dan kurikulum yang ditaip " kesebelah kanan -> ulangi cara yang sama -> taip laporan markah BM yang >80 -> kemudian penyata seperti dalam langkah kedua akan dijumpai.Saya diberitahu oleh Puan Sakinah bahawa dalam membuat " Microsoft Office Access2007 " ini kena simpan data pada awal-awal lagi kerana takut fail ini akan hilang tiba-tiba dan beliau juga menyatakan bahawa kalau salah satu data yang ditaip maka terpaksalah membuat semula data berkenaan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment